Przedstawiam Państwu konspekt zajęć zintegrowanych połaczony z prezentacja multimedialną - Zimowe sypialnie zwierząt. W załączeniu do scenariusza możecie państwo pobrać plik prezentacji. Scenariusz przeznaczony jest dla klas drugich szkoly podstawowej.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE II KRĄG TEMATYCZNY : CO SŁYCHAĆ U ZWIERZĄT? TEMAT DNIA : ZIMOWE SYPIALNIE ZWIERZĄT CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 4 godziny lekcyjne ZAPIS W DZIENNIKU: Rozmowa kierowana na temat: „Dlaczego niektóre zwierzęta zasypiają na zimę?” .Czytanie wiersza „Zimowe śpiochy”, połączone z wyszukiwaniem nazw zwierząt. Oglądanie prezentacji multimedialnej „Zwierzęta zapadające w sen zimowy”. Utrwalenie wiadomości z gramatyki (głoska, litera, sylaba, alfabet, rzeczownik, czasownik, spółgłoski miękkie, rozwijanie zdań). Ćwiczenia w liczeniu w zakresie 100. Wykonanie maski jeża lub zająca. CELE GŁÓWNE:
- Poznanie jesienno-zimowych zwyczajów wybranych zwierząt
- Utrwalenie wiadomości z gramatyki (głoska, litera, sylaba, alfabet, rzeczownik, czasownik, spółgłoski miękkie, rozwijanie zdań)
CELE OPERACYJNE: Uczeń :
- wie jak przygotowują się do zimy wybrane zwierzęta
- opowiada i pisze - przedstawia życie zwierząt, ich wygląd, zwyczaje
- czyta ze zrozumieniem teksty o zwierzętach, wyszukuje potrzebne informacje
- rozumie pojęcia: „sen zimowy”, „spoczynek zimowy”
- rozwiązuje łamigłówki matematyczne ; liczy w zakresie 100
- czyta ze zrozumieniem instrukcję i potrafi wykonać maskę zwierzęcia; tnie, klei, modeluje karton
- układa dialog i prezentuje go z kolegą
- potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce
- zgodnie i twórczo współpracuje w grupie
METODY WSPIERANIA EDUKACYJNEGO:
- podająca ( wyjaśnianie, praca z tekstem, rozmowa kierowana)
- praktycznego działania
- problemowa
- ekspresja twórcza: plastyczno- techniczna i ruchowa
- eksponująca ( prezentacja wytworów )
- aktywizujące: drama, barometr odczuć
FORMY AKTYWNOŚCI UCZNIA:
- grupowa
- indywidualna - jednolita i zróżnicowana
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- prezentacja multimedialna „Zwierzęta zapadające w sen zimowy”
- puzzle matematyczne
- wiersz „Zimowe śpiochy”
- kartoniki z nazwami zwierząt i ich sypialniami
- ilustracje zwierząt leśnych
- kartoniki w kolorach zielonym i niebieskim do określeń: prawda lub fałsz
- wykreślanka z hasłem: „Zimowe sypialnie zwierząt”
- podręcznik
- ćwiczenia
- wycinanka
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Rozwiązanie przez uczniów wykreślanki, której hasło ZIMOWE SYPIALNIE ZWIERZĄT będzie wprowadzeniem do tematu zajęć (praca w grupach).
- Rozmowa kierowana na temat : DLACZEGO NIEKTÓRE ZWIERZĘTA ZASYPIAJĄ NA ZIMĘ?
- Rozwiązanie matematycznych puzzli, dzięki którym dzieci poznają nazwy zwierzęcych sypialni; praca w grupach (wyeksponowanie nazw zwierząt na tablicy).
- Indywidualne, ciche czytanie wiersza „Zimowe śpiochy”, podkreślenie nazw zwierząt występujących w wierszu.
- Uszeregowanie nazw zwierząt według kolejności alfabetycznej, połączone ze sprawdzeniem.
- Prezentacja multimedialna „Zwierzęta zasypiające na zimę”
- Przypomnienie przez uczniów informacji zapamiętanych z prezentacji. Określenie jakie zwierzęta zasypiają na zimę (kartoniki z nazwami). Dopasowanie nazw zwierząt do ich sypialni - wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce.
- Dzielenie nazw zwierząt na sylaby, liczenie głosek, liter.
- Określenie jaką częścią mowy są nazwy zwierząt.
- Dobieranie czasowników do nazw zwierząt.
- Odpowiedź uczniów na pytanie: Co powstanie gdy połączymy czasownik z rzeczownikiem? Przypomnienie jak poprawnie zapisujemy zdanie.
- Dobranie do dowolnego rzeczownika czasownika , zbudowanie zdania i rozwinięcie go w zeszycie. Uczniowie słabsi otrzymują rozsypankę wyrazową z rozwiniętymi zdaniami, która po ułożeniu wklejają do zeszytów.
- Słuchanie tekstu „Zimowe sypialnie zwierząt” czytanego przez nauczyciela, wypowiedzi uczniów na temat wysłuchanego tekstu.
- Praca indywidualna – rozwiązywanie krzyżówki, uzupełnianie zdania o zwierzętach zapadających w sen zimowy, rozpoznawanie miejsc zimowego spoczynku zwierząt -ćwiczenia str. 16
- Wykonanie według podanej instrukcji maski jeża lub zająca z wycinanki.
- Układanie dialogu jeża z zającem, głośne odczytywanie dialogu w parach- ćwiczenia str. 17
- Samodzielne układanie dialogu między zwierzętami - drama
- Podsumowanie wiadomości z lekcji - nauczyciel mówi zdania, a uczniowie za pomocą dwóch kolorów karteczek określają czy jest to zdanie prawdziwe, czy fałszywe.
Przykłady zdań:
- Gawra to sypialnia niedźwiedzia.
- Nietoperze śpią w norkach.
- Nazwy zwierząt to czasowniki.
- Wyraz „żaba” piszemy przez „rz”.
- W wyrazie „borsuk” jest 6 głosek.
- Ewaluacja zajęć „Jak podobały ci się dzisiejsze zajęcia?” - uczniowie za pomocą symboli: oceniają zajęcia (barometr odczuć).
Chcąc ściągnąć prezentację multimedialną "Zwierzęta zapadające w sen zimowy" proszę kliknąć w poniższy link: http://rapidshare.com/files/19205762/ZWIERZ__280_TA_ZAPADAJ__260_CE_W_SEN.ppt.html Aby pobrać plik musimy kliknąć FREE na dole ekranu i poczekać wyznaczoną ilość czasu(ok. 1,5 minuty).Przepisujemy kod z obrazk. Klikamy na Downalnd from Cogent... Po wybraniu miejsca zapisu pliku, rozpoczyna się pobieranie. Opracowała : Iwona Niemiec |